Diku har mottatt 22 søknader om status som Senter for fremragende utdanning. Her er en oversikt over søkerne.
29. april var fristen for å søke om status som Senter for fremragende utdanning og det kom inn 22 søknader fra landets universiteter og høgskoler. Noen av fagmiljøene har vært med i tidligere søknadsrunder, mens andre er helt nye.
Søknadene er administrativt godkjent for videre behandling i ekspertkomiteen som vil gjøre en grundig evaluering og utvelgelse av finalister innen utgangen av juni.
Senternavn | Vertsinstitusjon |
---|---|
C21Enhance Centre for Enhancement of 21st Century Skills in Higher Education | UiT The Arctic University of Norway (NO-UiT) |
Centre for Excellence in Interprofessional Education | UiT The Arctic University of Norway (NO-UiT) |
Centre for Integrated Earth System Science Education | University of Bergen |
Centre for Integrated and transdisciplinary education in spatial planning | Norwegian University of Life Sciences |
Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment | University of South-Eastern Norway |
SCOPE - Center for excellence in medical and nurse education | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Ecology for Language Learning | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Center for foreign language education excellence in society | University of Bergen |
Be-Ing: Becoming Engineer | NTNU Fakultet for informatikk og elektronikk |
Centre for Computational Rhetoric Learning | NTNU- Norwegian University of Science and Technology |
Centre for Experiential Legal Learning | University of Oslo |
Centre for Excellence in Education for BioMedical Laboratory Scientists | Western Norway University of Applied Sciences |
Centre for Performance-Based Electronic Music | University of Agder |
REDE - Resilience and Ethics in Dance Education | Oslo National Academy of The Arts (KHiO) |
Oslo Academy for Studies in International History | University of Oslo |
LEAD - Centre for Excellent Journalism Education | Volda University College |
Research-based Strategic Technological Approaches to Russian Teaching | UiT The Arctic University of Norway |
Centre of Interprofessional Interaction with Children and Youth | OsloMet – Oslo Metropolitan University |
Centre of Excellent Simulation and eLearning | University of Stavanger |
Centre for Sustainable Health Care Education | University of Oslo |
Centre of Excellence in Nursing Education | University of Agder |
Etter kunngjøring av søknadene har en blitt trukket. Derfor inneholder listen nå 21 søknader.
For å vurdere søkere har Diku oppnevnt en ekspertkomité med internasjonal kompetanse i utviklingsarbeid i høyere utdanning. Ekspertkomiteen er internasjonal for å sikre uavhengighet i vurderingene og for å sikre at tildelte sentre er fremragende på et internasjonalt nivå. Medlemmene i komiteen har bakgrunn fra flere ulike disipliner for å sørge for en bred tilnærming til vurdering av nye SFUer. Flere av medlemmene har tidligere vurdert søkere til SFU. Det sitter også en studentrepresentant i ekspertkomiteen for å sikre et studentperspektiv gjennom hele vurderingsprosessen.
Ekspertkomiteen vil velge ut finalister i et komitémøte i midten av juni. Søkere som velges ut som finalister vil få institusjonsbesøk av komiteen i uke 36 eller 39. Etter besøkene utarbeider ekspertkomiteen en innstilling for tildeling. Styret i Diku vil ta endelig beslutning om tildeling av SFU i desember 2019.
Diku har oppnevnt følgende medlemmer i ekspertkomiteen for å vurdere SFU søkere i 2019:
Les mer om SFU-ordningen og om medlemmene i ekspertkomiteen her.