Norge er rangert som nr. 7 av 31 land i den europeiske kompetanseindeksen for yrkesopplæring.
Det europeiske senter for utvikling av yrkesrettet opplæring, Cedefop, har nylig lansert 2020 European Skills Index, ESI. Indeksen måler hvordan de ulike europeiske landene tilrettelegger for kompetanseutvikling i yrkesopplæringen og kobler sammen utdanning og arbeidsliv.
For at et kompetansesystem skal være effektivt trengs det kontinuerlig kompetanseutvikling, men også en god overgang fra utdanning til arbeid og godt samsvar mellom oppnådd kompetanse og behov i arbeidslivet.
Den nye utgaven omfatter 31 land: EU-27, Storbritannia, Island, Norge og Sveits.
Cedefop utarbeidet ESI for å hjelpe land til å observere over tid hvor de står med hensyn til kompetansesystemer, hvor godt de gjør det i forhold til hverandre, hvor det er forbedringspotensial, og hvor man kan se etter god praksis.
Norge er rangert som nr. 7 av de 31 landene, og totalskåren er 70/100. Norges satsing på utdanning og kompetanse betraktes som avgjørende for å håndtere de utfordringer bedriftene og samfunnet står overfor, og for enkeltindividers mulighet til å delta i arbeids- og samfunnslivet. Dette gjør at Norge skårer høyt på de fleste indikatorene i European Skills Index, ESI
Generelt ser kompetansesystemet i EU ut til å ha blitt bedre over tid. I 2020 oppnådde halvparten av landene en totalskår på over 63/100, mens det samme var tilfelle for ett av fire land i 2018-utgaven av indeksen.
Den europeiske kompetanseindeksen, Eruopean Skills Index, ESI, er et verktøy laget for å lette gjennomføringen av den europeiske søylen for sosiale rettigheter
Les mer om ESI hos Cedefop og hos Skills Panorama
Det europeiske senter for utvikling av yrkesrettet opplæring, Cedefop, er EUs referansesenter for yrkesrettet utdanning og opplæring, kompetanse og kvalifikasjoner.