21 søknader har blitt til 8 finalister. Se listen over hvem som er med videre her.
I april mottok Diku 21 søknader fra fagmiljøer om status som Sentre for fremragende utdanning (SFU).
Her er finalistene:
17. og 18. juni var ekspertkomiteen for SFU samlet for å gjøre en grundig evaluering av søknadene. Basert på kriteriene gitt i utlysningen, valgte komiteen ut de 8 finalistene som vil få institusjonsbesøk i september 2019.
Ekspertkomiteen er internasjonal for å sikre uavhengighet i vurderingene og for å sikre at tildelte sentre er fremragende på et internasjonalt nivå.
Medlemmene i komiteen har bakgrunn fra flere ulike disipliner for å sørge for en bred tilnærming til vurdering av nye SFUer. Flere av medlemmene har tidligere vurdert søkere til SFU. Det sitter også en studentrepresentant i ekspertkomiteen for å sikre et studentperspektiv gjennom hele vurderingsprosessen.
Ekspertkomiteen var imponert over søkernes engasjement.
– Kvaliteten på den eksisterende utdanningen i sentrene kommer veldig tydelig frem, sier Stephanie Marshall, leder for komiteen.
Selv om ingen av søkerne oppnådde toppkarakter, fikk fire av dem en score på 6 av 7.
– Alle finalistene har sterke sider, men ingen av dem hadde en søknad med perfekt balanse på tvers av alle kriteriene. Særlig to områder var gjennomgående svake for alle søknadene; det foreslåtte rammeverket for evaluering og påvirkningskraft, og planer for spredning.
– Mange søkere hadde vært tjent med en «kritisk venn»-tilnærming, gjennom å benytte seg av bredden av tilgjengelig ekspertise i Norge i de eksisterende SFUene, fastslår Marshall.
Alle søknader som fikk karakter 5 eller 6 får institusjonsbesøk. Ekspertkomiteen kommer til å besøke finalistene i løpet av to uker i september. Marshall er spent på å høre mer om hvordan sentrene planlegger å levere i henhold til ambisjonene deres, og gleder seg til å treffe studenter og ansatte som skal bidra til å nå de satte målene.
Finalistene vil få institusjonsbesøk av komiteen i uke 36 eller uke 39. Etter besøkene utarbeider ekspertkomiteen en innstilling for tildeling. Styret i Diku vil ta endelig beslutning om tildeling av SFU innen utgangen av 2019.
Title | Host institution | Grade | Site visit |
Be-Ing - Becoming Engineer | NTNU | 3 | No |
C21Enhance - Centre for Enhancement of 21st Century Skills in Higher Education | UiT The Arctic University of Norway | 4 | No |
CCRL - Centre for Computational Rhetoric Learning | NTNU | 4 | No |
CEEMedLab - Centre for Excellence in Education for BioMedical Laboratory Scientists | Western Norway University of Applied Sciences | 3 | No |
CELL - Centre for Experiential Legal Learning | University of Oslo | 6 | Yes |
CENE - Centre of Excellence in Nursing Education | University of Agder | 3 | No |
COAST - Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment | University of South-Eastern Norway | 5 | Yes |
ECOLL - Ecology for Language Learning | NTNU | 4 | No |
fleXis - Center for foreign language education excellence in society | University of Bergen | 4 | No |
iEarth - Centre for Integrated Earth System Science Education | University of Bergen | 5 | Yes |
INTERACT - Centre of Interprofessional Interaction with Children and Youth | OsloMet – Oslo Metropolitan University | 4 | No |
IPEX - Centre for Excellence in Interprofessional Education | UiT The Arctic University of Norway | 6 | Yes |
LEAD - Centre for Excellent Journalism Education | Volda University College | 5 | Yes |
OAS-HIS - Oslo Academy for Studies in International History | University of Oslo | 5 | Yes |
PEM - Centre for Performance-Based Electronic Music | University of Agder | 4 | No |
REDE - Resilience and Ethics in Dance Education | Oslo National Academy of The Arts (KHiO) | 4 | No |
ReStart - Research-based Strategic Technological Approaches to Russian Teaching | UiT The Arctic University of Norway | 4 | No |
SCOPE - Center for excellence in medical and nurse education | NTNU | 4 | No |
SHE - Centre for Sustainable Health Care Education | University of Oslo | 6 | Yes |
SIMeLEARN - Centre of Excellent Simulation and eLearning | University of Stavanger | 6 | Yes |
SITRAP - Centre for Integrated and transdisciplinary education in spatial planning | Norwegian University of Life Sciences | 4 | No |