Aktuelt
Aktuelt
09.08.2019

Norsk bedrift nådde helt til topps i europeisk konkurranse

For første gang er det en norsk bedrift som skal koordinere et prosjekt i prestisjeprogrammet Erasmus+ Kunnskapsallianser. Programmet skal bidra til innovasjon i utdanning og arbeidslivet.

Teknologien er allerede klar. Meldingsfunksjonen Chatbots gjør det mulig å automatisk opprette samtaler mellom studenter og mentorer og på den måten bryte isen. Den kan kombineres med for eksempel kunstig intelligens for å forbedre matchingen. 

DIFFER er en teknologi som lar studenter og lærere samhandle med hverandre (foto: Eksempel fra DIFFER: Made by EFT)

Internasjonalt samarbeid for å løse en felles utfordring

Med et ønske om å redusere frafall i høyere utdanning, som følge av sosial isolasjon, oppstod ideen bak prosjektet EDUBOTS. Det er EdTEch Foundry som skal koordinere det hele. 

–    Målet er å redusere frafall i høyere utdanning ved hjelp av en Chatbot, sier Geir Sand Nilsen, prosjektleder og forretningsutvikler ved EdTech Foundry. 

EDUBOTS har ambisjoner om å nå minst 5.000 akademiske ansatte og ha interaksjon med minst 500.000 studenter i løpet av 2021.

–    Universiteter i Europa har de samme utfordringene. Det var derfor naturlig å samle et konsortium fra store deler av Europa for å kunne finansiere pilotering og implementering i mange markeder. I den sammenheng ønsket vi å lage europeiske standarder for bruk av chatbots i høyere utdanning. Til dette trenger vi kompetanse og erfaring fra de ulike europeiske markedene. En kunnskapsallianse passet utmerket, forklarer Sand Nilsen. 

HUBERT gjør det mulig for studentene å gi tilbakemelding via en snakkefunksjon (foto: eksempel fra HUBERT. Made by HUB). 

Kunnskapsalliansen består av to tilbydere av chatbots (Differ og Hubert) innen høyere utdanning og fem universiteter med kompetansesentere innen kunstig intelligens og/eller interaktiv teknologi:

  • University of Leeds (v/ School of Computing)
  • University of Zagreb (v/ Faculty of Organization and Informatics)
  • Cyprus University of Technology (v/ Research Centre On Interactive Media)
  • Universidad de Granada (v/ Computer Architecture and Computer Technology Department)
  • Riga Technical University (v/ Department of Artificial Intelligence and Systems Engineering)

I tillegg er det knyttet til et ekspertpanel og partnere utenfor EU for global spredning. 

Svært gode norske resultater

Universitetet i Stavanger kom også gjennom nåløyet til Erasmus+ Kunnskapsallianser med sitt prosjekt, Interactive 360° video simulation.

Sammen med det norske selskapet Screen Story AS og en rekke internasjonale partnere skal prosjektet skal ta i bruk videosimulering i helseutdanningen. 

Norske resultater slår dermed alle rekorder i årets tildelingsrunde hvor 2 av 33 prosjekt er norskkoordinerte. 

– At et lite land som Norge koordinerer 2 av 33 av disse prestisjeprosjektene er veldig bra. Vi håper den gode utviklingen som har vært de siste årene fortsetter, sier Katrine Moland Hansen, seniorrådgiver i Diku. 

Prosjektetableringsstøtte ble avgjørende

Dersom du er ansatt i en organisasjon, institusjon eller bedrift kan du søke om støtte til å etablere et prosjekt under de sentraliserte tiltakene i Erasmus+. Slik kan søkerne nå opp i europeiske konkurranser som Erasmus+ Kunnskapsallianser.

– En søknad krever at du har mulighet til å dedikere nok ressurser til å utforme en god søknad. Det er relativt omfattende. Prosjektetableringsstøtten var helt avgjørende for at vi hadde mulighet til å sette av tiden det tar. Uten prosjektetableringsstøtten ville vi ikke kommet i mål, forteller Sand Nilsen. 

Som søker til et program kan Diku også bistå med veiledning i søknadsprosessen.

– Jeg har skrevet en rekke søknader og vært i dialog med mange veiledere. Hjelpen fra Diku er den definitivt beste jeg har opplevd. Meget kompetent, rask og effektiv veiledning. De går den ekstra mila for deg. Anbefales!, skryter prosjektlederen.

Diku gratulerer EdTech Foundry, Universitet i Stavanger og alle prosjektene som fikk støtte. 

Mer om Erasmus+ Kunnskapsallianser

Kunnskapsallianser er europeiske samarbeidsprosjekter for høyere utdanning og arbeidslivet. Alliansene skal bidra til innovasjon i utdanning og arbeidsliv, i tillegg til å styrke kompetansen om entreprenørskap.

Kunnskapsallianser er et sentralisert tiltak i Erasmus+. Det vil si at tiltaket forvaltes av Europakommisjonen. 

Koordinatoren søker på vegne av hele alliansen hos the Education, Audio-visual and Culture Executive Agency (EACEA) i Brussel.