Kommisjonen har utformet en håndbok for KA131-tiltaket, hvor detaljer rundt de nye aktivitetene er ytterligere beskrevet. Last ned håndboken fra kommisjonen her (pdf)
SPM 1: Når blir OLS-testene for 2021-kontraktene tilgjengelig?
SVAR: OLS-testene er gjort tilgjengelig for institusjonene.
SPM 2: Vil testene for 2020-prosjektet vare lenger enn til 30. juni 2021?
SVAR: OLS-plattformen er utvidet til 30. juni 2022. OLS-testene kan brukes frem til denne datoen.
Internasjonal dimensjon i KA131:
Kommisjonen har publisert en håndbok som tydeliggjør prinsippene og administrasjonen av den internasjonale dimensjonen i KA131. Håndboken kan lastes ned her.
SPM 1: Beregnes 20 %-andelen innenfor hver kategori (SMS/SMP/STA/STT), eller av totalt tildelt budsjett?
SVAR: Svaret er 20 %-andelen av tildelt budsjett. Se også s. 27 i kommisjonen sin håndbok.
SPM 2: Hvordan skal disse 20 % rapporteres?
SVAR: Mobilitetene må registreres i "Beneficiary Module", som er den nye "Mobility Tool+", der vil også budsjettet overvåkes. Systemet vil gi et varsel dersom budsjettandelen overstiger 20 %. Mer detaljer knyttet til rapportering vi komme i Erasmushåndboken eller i et eget opplæringsmateriell fra kommisjonen. Se også s. 29 i kommisjonen sin håndbok.
Inter-institusjonelle avtaler for internasjonal dimensjon i KA131
SPM 1: Hvilke kontrakter skal brukes for disse mobilitetene?
SPM 4: Må det inngås IIA for både opplærings- og undervisningsopphold for ansatte?
SVAR: Ja. Internasjonal dimensjon i KA131 følger IIA-praksis for programland (altså samme praksis som KA107)
Inter-institusjonelle avtaler mellom institusjoner i programland
SPM: Må det foreligge en IIA ved korttidsmobilitet for ph.d.?
SVAR: Ph.d.-kandidater kan reise innenfor studentkategoriene (SMS/SMP) eller ansatt-kategoriene (STT/STA). Derfor følger IIA-reglene den gjeldende kategorien. Hvis det for eksempel er et SMS-opphold, må IIA foreligge.
Grønne reiser
SPM 1: Hva er definisjonen av en grønn reise?
SVAR: En reise anses som grønn når hoveddelen (mer enn 50 %) av reisen foretas med miljøvennlige reisealternativer. Det er ikke opp til institusjonene å vurdere hva som er grønne transportmidler. Ved registrering av mobiliteter i Benficiary Module (BM), skal hovedtransportmiddelet til deltakerne også registreres. Er hovedtransportmiddelet angitt som grønt i systemet, vil det dukke opp et grønt flagg som indikerer grønn reise. Mer detaljer omkring dette vil bli klarere når BM er lansert. Se også PG21 s. 318.
SPM 2: Hva er dokumentasjonskravene knyttet til grønne reiser?
SVAR: I Annex III står det at dokumentasjon på en grønn reise skal bestå av en erklæring (Declaration of Honour) signert av personen som mottar reisestøtten og senderinstitusjonen.
SPM 3: Hvordan skal vi fortolke og administrere de fire ekstra reisedagene som kan gis hvis relevant?
SVAR: Undersøkes
Blended mobility og Blended Intensive Programmes (BIP)
SPM 1: Må BIP være en del av grad?
SVAR: Nei.
SPM 2: Hva er minimumskravene til innholdet i den virtuelle komponenten i en BIP?
SVAR: Viser til PG21 side 45, 53-54. Se også kommisjonen sin håndbok s. 4 - 15.
OS-midler
SPM: Kan OS-midler brukes til å utjevne forskjeller i stipendrater/top-up's mellom 2020- og 2021-kontrakt?
SVAR: Nei. Se PG21 s. 57.
ECHE og universell utforming
SPM: ECHE tilfredsstiller ikke kravene for universell utforming, og kan derfor ikke publiseres på nett. Hva gjør vi?
SVAR: HK-dir har meldt dette inn til kommisjonen og venter på en avklaring.
Erasmus Policy Statement (EPS)
SPM: Vi har gjort endringer i EPS etter tilbakemelding fra kommisjonen, hva gjør vi videre?
SVAR: Ved endringer i Erasmus Policy Statement skal HK-dir informeres om dette. Oppdatert Erasmus Policy Statement sendes med "spor endringer" til erasmus@hkdir.no. Oppdatert versjon av Erasmus Policy Statement skal publiseres på institusjonens nettside.
Tekniske systemer i ny programperiode
SPM: Skal Mobility Tool+ (MT+) erstattes i ny programperiode?
SVAR: Ja. MT+ erstattes av "Beneficiary Module". Deler av verktøyet lanseres i november og resten i månedsskiftet januar/februar 2022.