Prosjekteksempel
Prosjekteksempel
04.03.2019

Skolebesøk i Bretagne

  • Program: Trollstipend
  • Fagområde: Fransk språk
  • Tildelte midler: 40 000 NOK
  • Koordinator for prosjektet: Rælingen videregående skole
  • Partnere i prosjektet: Lycée Saint-François Notre-Dame i Lesneven, Frankrike
  • Kontaktpersoner:

    Mari Lous ved Rælingen videregående skole

Prosjektbeskrivelse

Rælingen videregående skole fikk 40 000 kroner for å gjennomføre en studiereise til Lesneven i Bretagne. Her skulle 6 elever og 2 lærere få besøke en fransk skoleklasse. De norske elevene fulgte sine franske vertselever i skoletimer og sosiale og kulturelle aktiviteter. Prosjektet handlet om å bli kjent med Frankrike som land og kultur, og gi elevene mestringsfølelse.

– Ord kan ikke beskrive hvor fantastisk vi hadde det. Elevene klikket veldig godt med elevene de bodde hos, og har i ettertid daglig kontakt med sin vert, forteller kontaktperson Mari Lous ved Rælingen videregående skole.

– Temaene vi ønsket å ha med: Fortelle om familie og venner, geografi og da Bretagne spesifikt, mat/måltider og restaurantbestilling, klær og handle-dialog, transportmidler og metrosystem, planlegge et opphold med severdigheter i Paris, og sammenligne dagligliv og skole med Norge. Elevene var godt forberedt på disse temaene i forkant, slik at de skulle klare seg og få mestringsfølelse under oppholdet.  

 

Etablering av prosjektet

Elevene oppdaget selv muligheten for å søke Trollstipend på nettet. Skolen brukte nettverk og bekjente til å finne en skole i Frankrike de kunne besøke. 

Samtalene gikk først via mail. Hver norske elev sendte en PowerPoint presentasjon om seg selv med lydfil i mars. I mai sendte de en film på fransk som presenterte steder og severdigheter i Rælingen, Lillestrøm, Oslo, og feiringen av 17. mai. Senere mottok de i retur en film fra den franske klassen som var på engelsk.  Ved å sende flere filmer i flere omganger følte elevene at de kjente hverandre litt og på den måten så fordelte de vertsfamilier. 

Før søknaden ble det jobbet med å lage et program for oppholdet med severdigheter og aktiviteter.  Elevene fant flyavgang og togavgang. Ut fra beste pris og værprognoser sendte de forespørsel til den franske skolen om tidsrom for oppholdet.  Elevene og fransklærer ordnet alt selv. Skolen støttet dem i prosjektet og heiet det fram. Mye jobb, men moro, og fullstendig integrert i all undervisning fra mars til september.

Hva fikk prosjektet støtte til?

Med stipendet fra Diku, og god og tidlig research på billetter til transport, klarte Rælingen vgs å dekke kostnadene til opphold og reise for seks elever og to lærere.  

Vertsfamiliene og skolen de besøkte sørget for frokost og lunsj. Rælingens rektor spanderte middag på alle involverte siste kvelden. Vertsfamilien sørget for tre middager hjemme. I tillegg var det et kveldsarrangement på skolen hvor de franske foreldrene tok med mat. Skolen de besøkte disponerte kommunale minibusser slik at de kom seg rundt i området. Ellers reiste gruppen kollektivt.

Resultater

De norske elevene har daglig kontakt med de franske elevene via sosiale medier, og de sender stemningsrapport fra undervisningstimene hjemme i Norge på Snap. Båndene til de franske elevene ble sterke og varer nok i mange år. Hele turen var en utrolig opplevelse hvor elevene opplevde dagliglivet i Bretagne, kultur, historie, natur og severdigheter.  

Turen har også vært innlemmet i mye av det faglige arbeidet i ettertid. Det er lettere å leve seg inn i fagstoff når man har et nært forhold til steder og mennesker man har møtt. Halve pensum fra boka i vg1 og deler av pensum i vg2 er dekket gjennom arbeid med, etter og på turen. Klassen er godt sammensveiset og etter turen er det null problem å tørre å snakke fransk i timene.  

Råd og tips

– Hopp i det, søk på internett om noen lærere i Frankrike ønsker utveksling. Når mølla er satt i gang, så ruller ballen fort. Sørg for at ledelsen på skolen dere vil besøke også er engasjert i besøket. Da blir servicen strålende. Vi ble behandlet som kongelige, men på en jordnær og trivelig måte, forteller elever og lærere ved Rælingen vgs.

Sosiale medier ble brukt til å opprette, og beholde kontakt. Elevene ble med i de franske elevenes gruppechat, som var en fin måte å lære hverdagsfransk.