Prosjektet «Developing Teacher Competences for the future» har utviklet et opplæringsprogram som skal styrke barnehagelærerens evne til å samarbeide med foreldre og foresatte til det beste for barna.
Prosjektet ConductIT skal utvikle digitale læringsressurser for musikkdirigenter over hele verden.
Med sikte på å hindre frafall i høyere utdanning fikk «Marginalisation and Co-creared Education(MaCe) sin oppstart i 2017. Prosjektet er et samarbeid mellom studenter og forskere for å lære mer om forskning, unge mennesker og utdanning.
For å vise at europeisk ungdom har mer til felles enn man skulle tro, etablerte fire videregående skoler prosjektet «Faces of Europe». Slik ble kulturelle barrierer brutt ned, språklig kompetanse styrket og vennskap for livet etablert.
Når undervisningen ble endret etter elevenes egne innspill ble strykprosenten redusert til null.
Med midler fra Erasmus+ Strategiske partnerskap har Universitet i Stavanger utviklet appen som veileder sykepleierstudenter i praktiske prosedyrer som å sette sprøyter. Målet er å forberede studentene før de skal ut i praksis.
Connecting Wool tar for seg ull fra nordiske saueraser, for å finne nye og bærekraftige bruksmåter.
Matematiske byvandringer og bruk av mobilapper fornyer matteundervisningen i dette norsk-brasilianske prosjektet.
En nettbasert læringsportal gir studenter fra Norge, Sør-Afrika og Brasil internasjonal erfaring - hjemmefra.
Universitetet i Tromsø har sammen med internasjonale partnere utviklet en åpen nettressurs som gir studenter god informasjon om utfordringer knyttet til helsehjelp i nordområdene.
De sårbare økosystemene i Arktis stiller andre krav til vann- og avløpsløsninger enn i områder med varmere klima. Sammen med internasjonale partnere har NMBU samlet ekspertise og utviklet en åpen opplærings- og informasjonsbase.
De siste fire årene (2016-2020) har Marianne Jacobsen arbeidet som utenlandslektor i norsk ved Beijing Foreign Studies University.
Sommeren 2020 har Harald Roalkvam undervist russiske studenter i norsk ved Murmansk Arktiske Statsuniversitet, i fire år.
Vibeke Groven har arbeidet som utenlandslektor i norsk språk og litteratur ved Vilnius Universitet siden 2015, og forteller her om sin yrkeserfaring fra Baltikum.
Lektor og forfatter Geir Pollen har vært utenlandslektor i norsk ved Statsuniversitetet i Moskva i perioden 2015-2020. Her forteller han om sine erfaringer.
Utdannings- og forskingssamarbeid på master- og ph.d.-nivå mellom OsloMet og George Mason University.
Targeting Wordforms in Russian Language Learning er eit samarbeid mellom UiT og HSE i Russland. Prosjektet søkjer å forbetre og forenkle metodane for å lære russisk som framandspråk.
ExcelAQUA er eit samarbeid mellom norske og japanske partnarar innan berekraftig havbruk og integrativ fiskebiologi. Ei sentral målsetjing for prosjektet er å etablere eit langsiktig samarbeid med japanske forskingsmiljø som arbeider innan fagfelt som er relevant for norsk havbruk.
Dette samarbeidsprosjektet mellom UiT og universitet i Georgia søkjer å auke kompentansen innanfor folkehelse ved å utvikle kurs på master- og doktorgradsnivå, og ved å tilretteleggje for utveksling av studentar og tilsette.
NHH sender studentar ut i verda for å ta kurs og for å få internasjonal arbeidserfaring gjennom praksisordningar. Gjennomføring av workshops før og etter utanlandsopphald sikrar studentane god oppfølging slik at dei får mest mogleg ut av opphaldet.