Er norske elever europeere eller bare norske? Kunnskap om menneskerettigheter og demokratiske verdier er en forutsetning for å utøve demokrati.
Forfatter: Anne Elisabeth Sudmann
Utarbeidet etter en ide av Anne Sudmann, lærer ved Bingsfoss ungdomsskole
Prosjektet er beregnet for valgfaget 'Demokrati i praksis' med en varighet på ca 4 måneder med 1-2 timer pr. uke helst knyttet til en høst med valg.
Prosjektets hovedmål
Tilknytning til læreplanmål
Demokrati
Medvirkning
Bakgrunn for prosjektet
Elevene føler seg ikke som europeere. De er norske. Å knytte et slikt prosjekt opp til demokrati er naturlig i forbindelse med høstens valg. Demokratiundervisningen er knyttet til menneskerettighetene. Vi trenger kun ta et par timers flytur fra Norge før vi ser at disse krenkes. Å skape en økt bevissthet om at vi har et ansvar som verdensborgere er et mål.
Kunnskap om menneskerettigheter og demokratiske verdier er en forutsetning for å utøve demokrati. Hovedområdet dreier seg videre om å praktisere demokratiske ferdigheter som kildekritikk, meningsdannelse, argumentasjon og evne til å ytre seg.
Innledende arbeid
Gjennomføring
Valgfaggruppene kommer på plass i løpet av august eller begynnelsen av september. Da er vi midt i valget. Valgmateriale er bestilt, og valget går sin gang i Norge. En naturlig forlengelse av dette vil være å se ut i Europa på deres valgsystemer.
Lag en felles blogg på TwinSpace der de ulike landene presenterer sine land og sitt demokrati og sine partier.
September
Det norske valget med resultater. Vi ser ut i Europa og på de politiske systemene der.
September-november
Presentere norske partier, det parlamentariske systemet og valgresultater på blogg/TwinSpace. Samhandle med våre partnere og lære om valgsystemene og de politiske prosessene i våre samarbeidsland. Sammenlikne.
Desember
Evaluering av prosjektet.
Tydelighet, frister og tett kommunikasjon er nøkler til et godt prosjekt, samt eierskap til prosjektet hos alle involverte lærere.
Prosjektet vil legges inn i skolens halvårsplan, slik at fremtidige lærere i faget demokrati og praksis vil ha nytte av planleggings- og gjennomføringsdelen med linker.
Lærernes vurdering og elevenes evaluering kan resultere i et notat samarbeidslandene er enige om. Dette legges på skolens demokratiplan-område.