Elever fra ulike land samarbeider om å løse matematiske problem, også praktiske matematiske utfordringer, hvor elevene diskuterer og regner seg fram til en løsning
Forfatter: Ruth Helene Romsøy, lærer ved Odda ungdomsskole
Prosjektet er beregnet på ungdomstrinnet med en varighet på ca et halvt år, med 2 timer pr. uke.
Hovedmål for prosjektet: Bruk av digitale verktøy for å motivere og lette matematikkforståelsen.
Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å bruke digitale verktøy til læring gjennom spel, utforsking, visualisering og presentasjon. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale verktøy til berekningar, problemløysing, simulering og modellering. Vidare vil det seie å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med formålstenlege verktøy, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat.
Innledende arbeid
Fase 1
Fase 2
Tema: geometri.
Fase 3
Tema: innsamling og bearbeiding av data.
Fase 4
Fase 5
Kan være et prosjekt med kun skandinaviske (eller kun norske) skoler, eller et prosjekt på engelsk hvor språkfaktoren kommer inn (se litt på matematikk som et internasjonalt språk.)
Hver av skolene lager en prøve fra temaene, disse blir fordelt på de ulike skolene. Elevene besvarer spørreskjema for å finne ut hva de synes om læringsutbytte
Elevene lager Kahoot med spørsmål fra tema. Lenke legges inn i Twinspace.