Dette prosjektet handler om fordommer og integrering, og hvordan vi kan ta opp dette med våre elever.
Prosjektet er bergenet på elever i videregående opplæring og passer i samfunnsfagene.
Forfatter: Eldfrid Fjøsne, Oppdal vgs
På grunn av den store flyktningstrømmen har vi en form for polarisering i vårt samfunn. Flere og flere ser verden i svart/hvitt. Hvordan kan vi ta opp dette emnet i vår undervisning?
Dette prosjektet egner seg for elever på alle nivå i videregående innenfor samfunnsfagene. Prosjektet tar 5 timer å gjennomføre.
Hovedformålet med dette prosjektet er å ta opp spørsmål som behandler stereotyper og vurderinger vi gjør. Prosjektet gir elevene mulighet til å reflektere over sine egne, sannsynligvis forutinntatte meninger.
Tilknytning til læreplan i Samfunnsfag
Elevene skal:
Innledende arbeid
Første time
Andre og tredje time
Fjerde time
Femte time
Storparten av arbeidet skjer i grupper, men gruppene bør ikke være for store slik at alle får muligheten til å delta aktivt. Det bør ikke være mer enn seks elever i hver gruppe.
Man kan bruke Skypesamtaler for diskusjon på tvers av landegrenser om man har utstyr til dette.
Det kan tenkes at prosjektet må justeres med tanke på hvor mye utstyr som er tilgjengelig på den enkelte skole.
Ingen vurdering, eventuelt en refleksjonstekst der elevene vurderer utbyttet av prosjektet.