eTwinning: Vis meg din praksisbarnehage!

Dokumentasjon av mangfold i barnehagen. 

    Forfatter: Maria Dardanou - UiT

    Innledning

    Studentene ved 2.året ved barnehagelærerutdanning skal i praksisperioden dokumentere mangfold i barnehagen (5 uker, vår semester). Denne dokumentasjonsoppgaven kan vise en mangfold i leker, materialer, uteområder og andre ting som finnes i Norge, men også i barnehager i andre land. 

    Mål

    Målet for oppgaven er å: 

    Samtidig prosjektet kan støtte students digital kompetanse og digital dømmekraft. Studentene må tenke kritisk rundt bruk av bilder i barnehagen, og hvordan dokumentasjon kan bli pedagogisk dokumentasjon som øker refleksjon og endringskompetanse. 

    Slik gjør du

    Prosjektet kan gjennomføres mellom studentene i ordinærklasse og samlingsbasert klasse, eventuelt mellom to universiteter på nasjonalt eller internasjonalt nivå. 

    • Alle prosjekt partnere velger tema som dokumentasjon skal fokusere (for eksempel, dokumentere mangfold i utemiljø, leker, barnelitteratur, utstyr, osv). 
    • Alle lager en kort presentasjon av barnehagen i Padlet 
    • Alle lager en digital bildebok med presentasjon av mangfoldet de har valgt 
    • Alle partnere kommentere på andre sin bildebok 

    Utstyr

    • Digital kamera 
    • Padlet 
    • Nettbrett 
    • Book creator  
    • Twinspace 
    • Skype (mellom to forskjellige utdanningsinstitutter) 

    Tips

    Alle etiske linjer skal følges. Studentene må sørge for å informere barnehagen om dokumentasjonen, og ikke inkludere barn i bilder. 

    Evaluering

    Studentene kan evaluere prosjektet gjennom å svare på et nettbasert skjema eller muntlig evaluering som en refleksiv diskusjon. Refleksjoner av hverandres presentasjon kan også være en del av evalueringen.