Lag klassens egne digitale aviser og få publikum i andre land.
Prosjektide av Øistein Brennodden, lærer Alvdal ungdomsskole
Prosjekt beregnet på ungdomstrinnets valgfag 'Internasjonalt samarbeid' eller engelsk over en periode på syv måneder med 2 timer pr. uke. Valgfritt antall deltakende skoler - gjennomført med hell med fem deltakende land
Hovedmål
Kompetansemål fra læreplan
Engelsk
Internasjonalt samarbeid
Innledende arbeid
Gjennomføring
Ettersom det her er snakk om et magasin for ungdommer, er det mange muligheter for samarbeid innen flere fag og språk. En mulig variant er at magasinet har en engelsk, en tysk og en spansk del, eller andre aktuelle fremmedspråk ved skolen. Faget norsk kan også involveres i form av kompetansemålene om medier. De nye valgfagene på ungdomstrinnet gir også mulighet for samarbeid på tvers med flere timer tilgjengelig for arbeidet og flere lærere engasjert. Mulighetene må sees opp mot behov for organisering og administrering ved flere involverte fag og parter.
Prosjektet har vært gjennomført med hell mellom 5 klasser i 5 europeiske land høst/vår 2012/13. Prosjektet ga et meningsfylt innhold til en lite homogen elevgruppe i faget Engelsk fordypning. Gjennom prosjektarbeidet fikk elevene oppgaver tilpasset egne forutsetninger og mål.
Konseptet ble gjennomført med utgangspunkt i at de enkelte klassene skulle presentere sine interesser og aktiviteter. Skulle vi laget grupper på tvers, ville dette kreve en annen vinkling på stoffet, noe som ikke var tanken denne gangen.
Lenker til noen av magasinene som ble laget i prosjektperioden:
Etter ferdigstilling av hvert nummer kan elevene presentere sitt arbeide (eller deler av det) for klassene. Dette kan gjøres som en muntlig presentasjon eller ved hjelp av et presentasjonsverktøy som Power Point, Photostory eller Audacity.
Både PhotoStory og Audacity er gratis programvare og program som elevene ofte har god trening i å bruke.
Faget «Engelsk fordypning» er et fag som skal ha en standpunktkarakter, derfor bør man legge opp til både skriftlige og muntlige vurderingssituasjoner. Faget er også et trekkfag til lokalgitt eksamen, og elevene bør trenes i hvordan denne eksamen vil kunne foregå. Ved hver terminavslutning kan elevene velge ut tekster etter gitte kriterier for en sluttvurdering. Denne mappa kan vise et utvalg av forskjellige typer arbeid eleven har gjort i løpet av prosjektperioden.