Nasjonalt fagskoleråd

Fagskolerådet skal gi råd til departementet i spørsmål om høyere yrkesfaglig utdanning. Rådet skal også videreutvikle fagskolesektoren og fremme samarbeid mellom sektoren og arbeidslivet. 

    Nasjonalt fagskoleråd (Fagskolerådet, FR) er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet.

    Diku er sekretariat for Nasjonalt fagskoleråd og kan kontaktes på fagskoleradet@diku.no.

    Møter

    Her finner du oversikt over fremtidige møter og referater fra tidligere møter.
    Dagsorden og sakspapirer publiseres uken før rådsmøte

    Nyheter

    Spørsmål om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk

    Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) utgjør rammeverket for alle formelle utdanningskvalifikasjoner i Norge. Det er dette rammeverket som fastsetter nivået utdanningene skal ligge på og som gir standarder for hvordan institusjonene skal utforme læringsutbyttet for utdanningene sine. 

    27. november 2018 opprettet Nasjonalt fagskoleråd en arbeidsgruppe som fikk i mandat å klargjøre om enkelte fagskoleutdanninger og dagens læringsutbyttebeskrivelser på nivå 5 er i tråd med arbeidslivets kompetansebehov og kvalifikasjonskrav, eller om det i tillegg bør utarbeides et nytt nivå 6.1.B basert på den enkelte utdannings læringsutbytte. 

    På bakgrunn av gruppens arbeid fattet Nasjonalt fagskoleråd følgende vedtak: 

    Nasjonalt fagskoleråd oversender rapporten til Kunnskapsdepartementet, sammen med følgende anbefaling:  
    I forbindelse med revidering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) anbefaler Nasjonalt fagskoleråd at det utarbeides et nivå 6.1.B med tilhørende læringsutbyttebeskrivelser for høyere yrkesfaglig utdanning, der fagskoleutdanninger som kvalifiserer skal plasseres. Nivået må bygge på fagskoleloven og fagskoleutdanningene sin egenart ved å være både erfarings- og utviklingsorientert og innenfor handlingsrommet av det europeiske kvalifikasjonsrammeverket (EQF) nivå 6. Nivå 6.1.B vil således skille seg fra en ordinær bachelorgrad.   
     
    Det er et sentralt premiss at kvalifikasjonene man opparbeider seg ved fagskoleutdanningene skal være tilpasset til arbeidslivets behov for kompetanse. Når kompetansebehovet endrer seg, blant annet ved teknologisk utvikling, må det være mulig for fagskolene å tilby utdanninger som gir kvalifikasjonene som arbeidslivet etterspør. Disse kvalifikasjonene ligger i noen tilfeller på nivå 6 i EQF, men disse finner ikke sin plass i dagens Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.  
     
    På sikt anbefaler Fagskolerådet at det settes i gang et arbeid med å utrede fordeler og ulemper ved å etablere et binært utdanningssystem hvor høyere yrkesfaglig utdanning utgjør en egen søyle parallelt med dagens høyere akademisk utdanning. Dette kan eksempelvis igangsettes når det er høstet erfaringer med høyere yrkesfaglige utdanninger på NKR nivå 6.1. 

    Arbeidet med NKR har fortsatt og 09. november publiserte NOKUT en ny rapport om hvordan en kan endre NKR for å bedre integrere høyere yrkesfaglig utdanning. 

    Partene i frontfaget løfter frem industrifagskolen

    Fellesforbundet og Norsk Industri kom før helgen frem til enighet i lønnsforhandlingene i det såkalte frontfaget. Et felles krav fra partene var at regjeringen måtte bidra med 50 millioner kroner til Industrifagskolen. Kravet ble innfridd av statsminister Erna Solberg og var med på å bidra til at frontfaget kom i havn. 

    Les hele saken

    Drømmestart som nyvalgt Fagskoleleder

    19. mai ble Arvid Ellingsen, til daglig spesialrådgiver i samfunnspolitisk avdeling i LO, valgt til leder for Nasjonalt Fagskoleråd. 20. mai fikk han telefon fra Arbeiderpartiets fraksjonsleder i Utdanningskomiteen på Stortinget, Torstein Tvedt Solberg, med følgende nyhet:

    Ap har fått gjennomslag for enda flere studieplasser. I revidert nasjonalbudsjett har Ap fått med resten av Stortinget på at de 1000 foreslåtte studieplassene skal være permanente. I tillegg skal antallet dobles til 2000. De har også fått flertall for en opptrappingsplan på 1000 flere studieplasser over fem år, til 2025. Dette utgjør en vekst på nærmere 50 % eller 7000 studieplasser.

    "Nasjonalt Fagskoleråd har kjempet for dette sammen med partene i arbeidslivet i mange mange år. Dette er derfor et historisk gjennombrudd", ser Arvid Ellingsen, nyvalgt leder i Nasjonalt Fagskoleråd.

    Les hele saken i VG

    Andre nyheter

    Nasjonale planer - høyere yrkesfaglig utdanning

    Nasjonalt fagskoleråd på studietur til nye Trøndelag

    Historisk dag – Nasjonalt fagskoleråd møter Stortingets utdanning- og forskningskomité 

    Nasjonale planer

    Det har lenge vært behov for å oppgradere nasjonale studieplaner i høyere yrkesfaglig utdanning. Endrede kompetansebehov i arbeidslivet og ny lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrift, gjør at det er et stort behov for gjennomgang.

    Over en treårsperiode skal 42 studieplaner revideres i regi av Nasjonalt fagskoleråd.

    I september 2020 startet arbeidet med å oppdatere 16 studieplaner innen tekniske utdanninger, og helse- og oppvekstutdanning. Under er en oversikt over studieplanene som oppdateres og arbeidsgruppene som utfører arbeidet. 

    • Styringsgruppe

      Arvid Ellingsen 
      Gry Ulvedalen  
      Ola Småkasin 
      Sture Normann Flaaten 

    • Nasjonal veiledning for høyere yrkesfaglig utdanning
    • Tekniske fag

      Oppstart september 2020

      StudieplanArbeidsgruppe
      FTB01 Bygg

      Øivind Eriksen- Vik - gruppeleder 
      Thomas Fuglesen 
      Espen Schmidt

      FTB02 Anlegg 

      Jytte Kristin Eikenes - gruppeleder 
      Thomas Norland 
      Tom Witsø 

      FTB03 Klima, energi og miljø

      Oddgeir Tobiassen - gruppeleder 
      Roy Peistorpet 
      Rune Brattland 

      FTD01 Programmering

      Rasmus Trovåg - gruppeleder 
      Gløer Olav Langslet 
      Medlem 3

      FTD02 IT-sikkerhet 

      Kristoffer Ryeng - gruppeleder 
      Hans Petter Hoff 
      Bengt- Einar Larsen 

      FTE01 Automatisering 

      Simen Killingen Magnussen - gruppeleder 
      Ole Fredrik Stevning 
      Per Olav Haarberg 

      FTE02 Elektronikk

      Arne Sundsdal - gruppeleder 
      Per Sigbjørn Stølen 
      Mathias Christian Mathiesen

      FTE13 Elkraft

      Jonny Pettersen - gruppeleder 
      Sondre Wammeli 
      Svein Erik Bjelland 

       

    • Helse- og oppvekstfag

      Oppstart september 2020

      StudieplanArbeidsgruppe
      FH001 Barn med særskilte behov

      Anne Grete Reinertsen - gruppeleder 
      Camilla Bertelsen 
      Medlem 3

      FH002 Arbeid med de yngste barna

      Kaia Brækken - gruppeleder 
      Silje Karin Bjørkmann 
      Hilde Sunde 

      FH003 Arbeid med språk og flerkulturell kompetanse

      Sanja Maksimovic- gruppeleder 
      Sanna Saarelainen 
      Barbro Kristine Vågen

      FHH04 Rehabilitering

      Anne Kari Kalve -gruppeleder 
      Inger Elen Mælingen  
      Kathrine Nielsen 

      FHH05 Kreftomsorg

      Eva Bratland Ramberg - gruppeleder 
      Pia Thomassen 
      Ann Sofie Rekslen 

      FHH12 Helse, aldring og aktiv omsorg

      Eleni Canameti - gruppeleder 
      Liv Langgård 
      Camilla Moberg 

      FHH13 Livsstils- og kroniske sykdommer 

      Silje Fimreite - gruppeleder 
      Cathrine Westmork 
      Tone Larsen 

      FHH15 Nevrologiske skader og sykdommer 

      Lillian Sørensen - gruppeleder 
      Nina Simonsen  
      Kirsti Steine 

       

    Mandat

    • Mandat

      Nasjonalt fagskoleråd er oppnevnt av Kunnskapsdepartementet etter forslag fra partene i arbeidslivet og organisasjoner som har interesse i utdanningsområdet. Fagskolerådet skal gi råd til departementet i spørsmål om høyere yrkesfaglig utdanning i Norge. Fagskolerådet skal ha et overordnet ansvar og strategisk perspektiv som bygger på relevant arbeidslivskompetanse. Rådet skal arbeide med videreutvikling av fagskolesektoren og fremme samarbeid mellom fagskolesektoren og arbeidslivet. Fagskolerådet baserer sitt arbeid på ILO-konvensjonen av 23.06.1975 nr. 142 om yrkesrettledning og yrkesopplæring.

      Fagskolerådet skal
      • Bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring.
      • Fremme fagskolenes samlede interesser som selvstendig del av utdanningssystemet, arbeide for at fagskolene får forutsigbare og tilfredsstillende økonomiske betingelser og gi råd til regionale og sentrale myndigheter i aktuelle fagskolesaker. 
      • Bidra til fleksibel fagskoletilbud tilpasset den enkelte student og arbeidslivet sine behov.
      • Arbeide for at studentene sine rettigheter blir godt ivaretatt gjennom forskrifter, lovgivning og øvrig rammebetingelser.
      • Styrke samarbeidet mellom offentlig og privat fagskolesektor, samarbeide med de nasjonale fagutvalgene, og legge til rette for kvalitetsutvikling i fagskolesektoren.
      • Arbeide for å utvikle systemer for overganger begge veier mellom fagskoleutdanning og høyskole- og universitetsutdanning i samarbeid med NOKUT og UHR.
      • Arbeide for at fagskoletilbudene fremstår som attraktive utdanningstilbud for dem som ønsker en høyere yrkesfaglig utdanning.
      • Ivareta kontakt med arbeidslivet for å gi råd om kompetansebehov innen aktuelle fagområder.
      • Bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen, vurdere behovet for og presentasjon av informasjon om fagskoleutdanning og foreslå områder for forsøk, statistikk- og utviklingsarbeid og forskning innenfor fagskolesektoren.
      • Fremme internasjonalisering av og i fagskoleutdanningen.

      Fagskolerådet oppnevner egne arbeidsgrupper for spesielle formål etter behov og samarbeider med faglige nasjonale utvalg (for eksempel SRY, UHR, NUTF, NUFHS).

       

      Medlemsstatene skal gradvis utvide, tilpasse og harmonisere sin yrkesopplæringsvirksomhet for å imøtekomme behovene for yrkesopplæring både hos ungdom og hos voksne hele livet igjennom i alle sektorer og grener av næringslivet, og på alle yrkesmessige ferdighets- og ansvarstrinn.

      Politikk, retningslinjer og tiltak for yrkesrettleiing og yrkesopplæring skal utformes og gjennomføres i samarbeid med arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner, og med andre interesserte organisasjoner når det høver og er i samsvar med nasjonal lov og praksis.

      Last ned Nasjonalt fagskoleråds prioriteringer 2019 her. 

    Deltakelse i utvalg

    Fagskolerådet er representert i en rekke relevante råd og utvalg.

    • NOKUTs styre

      Svein Harald Larsen, Nelfo.  

      Les om NOKUTs styre her.

    • NOKUTs klagenemnd for fagskoleutdanning

      NOKUTs klagenemnd for fagskoleutdanning for perioden 2019-2023

    • Fagskolens statistikkforum

      Privat sektor: Knut Erik Beyer-Arnesen, leder av Forum for fagskoler

      Offentlig sektor: Bård Inge Thun, nasjonal fagskolekoordinator

      Statistikkforumet skal være en bidragsyter i utvikling og etablering av fagskolestatistikk.

      Les mer om Forum for fagskolestatistikk.

    • Nasjonal koordineringsgruppe for karriereveiledning

      Arvid Ellingsen, leder av Nasjonalt fagskoleråd

    • Nasjonalt forum for karriereveiledning

      Arvid Ellingsen, leder av Nasjonalt fagskoleråd

    • Chain 5 - Europeisk nettverk for kompetanser på nivå 5

      Knut Erik Beyer-Arnesen, leder av Forum for fagskoler

    • Database for statistikk om høyere utdanning – referansegruppe

      Adeline Landro, Hordaland fylkeskommune

    • Referansegruppe for studiebarometeret for fagskolestudenter

      Pål Hægland, Høyskolen Kristiania 

      Jan Erik Lie, Vestfold fylkeskommune 

      Kjersti Hopland Kvale, Hordaland fylkeskommune

    Medlemmer i Nasjonalt fagskoleråd

    Leder: Arvid Ellingsen

    Nestleder: Knut Erik Beyer-Arnesen

    Sammensettingen av Nasjonalt fagskoleråd for perioden 15. april 2020 til 01. januar 2022 er som følger:

    Medlemmer og vara

    • Forum for fagskoler (FFF)

      Margrethe Ramsdal

      Knut Erik Beyer-Arnesen (Nestleder)

      1. vara for Ramsdal: Sigmund Fosse

      2. vara for Ramsdal: Kari-Mette Winge 

      1. vara for Beyer-Arnesen: Hege Britt Johnsen 

      2. vara for Beyer-Arnesen: Ernst Sundt

    • Norske Fag- og Friskolers Landsforbund (NFFL) / Kristne Friskolers Forbund (KFF)

      Eva Løveid Mølster

      1. vara:  Heidi Munthe-Kaas 

    • Rådet for offentlige fagskoler (RFF)

      Sture Normann Flaaten
      Adeline Berntsen Landro 

      1. vara for Flaaten: Alf G. Furland

      2. vara for Flaaten: Gry Ulvedalen 

      1. vara for Berntsen Landro: Gunnbjørg Engehagen

      4. vara for Berntsen Landro: Hans Gunnar Hansen

    • KS

      Liv Overaae

      Nina Ellingsen Høiskar

      1. vara for Overaae: Thomas Volden Åse

      2. vara for Overaae: Anniken Kjær Haraldsen

      1. vara for Ellingsen Høiskar: Siri Halsan

      2. vara for Ellingsen Høiskar: Ane Tonette Longseth

    • Voksenopplæringsforbundet (VOFO) / Fleksibel utdanning Norge (FuN)

      Marthe Dirdal

      1. vara: Kari Olstad

      2. vara: Thor Alvik

    • Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)

      Jørgen Leegaard

      Målfrid Rønnevik

      1. vara: Tord Hauge

      2. vara: Espen Lynghaug

      3. vara: Sonja Lovise Berg

      4. vara: Svein Harald Larsen

    • Virke

      Pål Thygesen

      Vara: Anne Tingelstad Wøien

    • LO

      Trude Tinnlund

      Arvid Ellingsen (Leder)

      1. vara: Benedikte Sterner

      2. vara: Kristian Ilner

      3. vara: Tonje Thorbjørnsen

      4. vara: Chris Gøran Holstad

    • Utdanningsforbundet:

      Tormod Korpås

      1. vara: Kristin Vik

      2. vara: Anne Yun Rygh

    • Spekter

      Trond Bergene

      1. vara: Kari Hoff Okstad

      2. vara: Olav Wendelbo Kvam

    • YS

      Bente Søgaard

      1. vara: Einar Hanisch

      2. vara: Hans Erik Skjeggerud

    • Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF)

      Wictor Østand Jensen
      Thea Tuset

      1. vara: Henning Skau

      2. vara: Vilja Askelund

      Representantene fra ONF er oppnevnt for ett år.

    Ressurser